Zebraliśmy 53 odpowiedzi – dziękujemy i mamy nadzieję, że w kolejnych seriach ta liczba będzie rosnąć, a my jeszcze lepiej poznamy zwyczaje naszych czytelników i czytelniczek w obszarze komunikacji naukowej. Dzięki Waszym odpowiedziom wiemy już trochę więcej o tym, jaką rolę odgrywają serwisy społecznościowe w upowszechnianiu Waszego dorobku.
Jeśli promować dorobek to na Academia.edu lub ORCID
Spośród profili naukowych zdecydowanie najwięcej naszych odbiorców wybiera ORCID i konto na portalu Academia.edu (89 i 74 proc.). Ucieszyła nas wiadomość, że co czwarty respondent naszej ankiety praktycznie od razu uzupełnia informacje o swoich publikacjach w tych profilach, a połowa robi to regularnie. Wprawdzie nadal sporo osób nie decyduje się na to prawie wcale (23 proc.), ale dla większości portale te stanowią jednak coś w rodzaju „tablicy”, na której mogą umieścić kluczowe rezultaty swoich badań.
Dla połowy naszych respondentów profil naukowy na Academia.edu, ORCID lub ResearchGate to także miejsce, gdzie umieszczają pełnotekstowe pliki ze swoimi pracami.
Mile nas również zaskoczyło, że co dziesiąta osoba (naszym zdaniem to wcale nie tak mało!) prowadzi bloga naukowego. To dla nas ważna informacja, ponieważ w ramach OPERAS-PL chcielibyśmy przyjrzeć się tej formie popularyzowania wiedzy i rezultatów badań.
Serwisy społecznościowe nie dla wszystkich
Choć zdecydowana większość respondentów posiada profil na Facebooku lub Twitterze (92 proc.), tylko co dziesiąta osoba używa ich do udostępniania informacji o swoich publikacjach, a w sumie ponad połowa robię to czasami (30 proc.) lub sporadycznie (26 proc.). Możemy to interpretować jako strategię rozdzielenia życia zawodowego i prywatnego, na co niektórzy respondenci wskazali również w pytaniu otwartym dotyczącym motywacji do korzystana z serwisów społecznościowych.
W kilku wypowiedziach pojawiła się także krytyka mediów społecznościowych jako miejsca niewłaściwego do promowania swojego dorobku. Niektóre osoby wskazały, że Facebook czy Twitter wymuszają porównywanie się z innymi i tworzą presję publikacyjną. Inne krytykowały poziom komentarzy, a także podkreślały trudności z rozdzieleniem rzetelnych uwag od niewartościowych treści.
Wśród zalet korzystania z profili społecznościowych w kontekście kariery naukowej, wymieniono:
- możliwość obserwowania kolegów i koleżanek po fachu,
- dotarcie do większego i bardziej zróżnicowanego grona czytelników,
- szybki dostęp do informacji o najnowszych publikacjach.
Wśród wad natomiast:
- czasochłonność prowadzenia takich profili, wynikająca m.in. z konieczności powielania tej samej informacji w wielu różnych miejscach,
- niedostateczny obieg informacji nt. działania algorytmu sterującego zasięgiem wpisów.
Z odpowiedzi wynika, że niektóre osoby aktywnie kreują swoją strategię komunikacyjną w serwisach społecznościowych, inne czują się nimi przytłoczone lub w ogóle nie widzą potrzeby korzystania z nich. W OPERAS-PL nie będziemy namawiać do zmiany podejścia, ale na pewno będziemy podkreślać wagę świadomie prowadzonej komunikacji naukowej.
Jeszcze raz serdecznie dziękujemy wszystkim za odpowiedzi i obiecujemy, że już niedługo będzie kolejna seria „Pytań OPERAS-PL”!
Magdalena Wnuk, IBL PAN