4 i 5 listopada odbędzie się kick-off nowego projektu CHC – SCIROS, który został sfinansowany ze środków NAWA w ramach programu Partnerstwa Strategiczne. W projekcie wspólnie z 6 partnerami będziemy pracować nad stworzeniem międzynarodowej sieci badawczej do prowadzenia systemowych badań nad otwartą nauką oraz rozwijaniem trwałej współpracy między instytucjami akademickimi. Celem projektu jest wzmocnienie mobilności badaczy i badaczek, realizacja wspólnych badań oraz organizacja wydarzeń międzynarodowych i lokalnych.
SCIROS odpowiada na potrzeby środowiska akademickiego w dziedzinach humanistycznych i społecznych, wskazując na brak empirycznych danych wspierających otwartą naukę. Badania będą obejmować trzy kluczowe obszary: teorię, praktykę i infrastrukturę, a dzięki współpracy z doświadczonymi partnerami projekt wzmocni potencjał naukowy IBL PAN, pozwalając skutecznie koordynować krajowe i europejskie inicjatywy w tej dziedzinie.
Partnerami w projekcie jest 6 wiodących jednostek naukowych, których badania przyczyniają się do rozwoju i wzmocnienia Otwartej Nauki:
OpenEdition
OpenEdition to kompleksowa cyfrowa infrastruktura komunikacji akademickiej w naukach humanistycznych i społecznych. Łączy w sobie cztery uzupełniające się platformy skupiające się odpowiednio na czasopismach (OpenEdition Journals), książkach (OpenEdition Books), blogach naukowych (Hypotheses) i wydarzeniach akademickich (Calenda). OpenEdition wspólnie z IBL PAN i innymi europejskimi instytucjami badawczymi bierze udział w międzynarodowych projektach, takich jak OPERAS PLUS, PALOMERA, CRAFT-OA czy DIAMAS, które przyczyniają się do popularyzacji otwartego dostępu do wiedzy na całym świecie. W 2024. r. na platformie ukazało się 80 monografii Wydawnictwa IBL PAN.
CSIL
Założony w 1980 roku w Mediolanie CSIL jest instytutem badawczym non-profit, specjalizującym się w stosowanych badaniach ekonomicznych. CSIL jest zaangażowany w liczne badania ewaluacyjne dla instytucji europejskich i organizacji międzynarodowych. Eksperci CSIL są dobrze zorientowani w różnych systemach finansowania na poziomie krajowym i unijnym w celu wspierania inwestycji w badania i innowacje, takich jak Horyzont Europa, H2020, EFRR i instrumenty finansowe EBI. CSIL otrzymał dotacje w ramach programu Horyzont 2020-Europa na opracowanie i przetestowanie metodologii oceny społeczno-gospodarczego wpływu nauki i infrastruktury badawczej.
Uniwersytet w Coimbrze
Uniwersytet w Coimbrze (UC) to publiczna instytucja szkolnictwa wyższego założona w 1290 roku. Składa się z 12 jednostek badawczych i edukacyjnych: Wydziałów Prawa, Medycyny, Sztuki i Nauk Humanistycznych, Farmacji, Ekonomii, Nauk Ścisłych i Technologii, Psychologii i Nauk o Edukacji, Nauk o Sporcie i Wychowania Fizycznego; Instytutu Badań Interdyscyplinarnych, Instytutu Nauk Jądrowych Stosowanych w Ochronie Zdrowia, Europejskiego Sądu Sądowego i Kolegium Sztuki. Istnieją również jednostki wspierające działania kulturalne, szkoleniowe i edukacyjne.
C²DH
Założone w 2016 r. luksemburskie Centrum Historii Współczesnej i Cyfrowej – Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C²DH) jest ośrodkiem badawczym o najwyższym poziomie akademickim, zajmującym się badaniem, analizą i publicznym współczesnej historii luksemburskiej i europejskiej oraz historii publicznej i cyfrowej i historii cyfrowej.
Technical University in Munich
Technical University of Munich zapewnia odpowiednie środowisko do badania praktyk otwartej nauki i implikacji dla tych badań. Partnerem projektu jest Katedra – Philosophy and History of Science and Technology, prowadzona przez profesor Sabinę Leonelli i składająca się z grupy dwunastu badaczy, w ramach grantu ERC prowadzonego przez badaczkę. Katedra znajduje się w nowo utworzonym Wydziale Studiów nad Nauką i Technologią, którego kolegialny i interdyscyplinarny wydział koncentruje się na badaniu przemian w krajobrazie badawczym i silnie wspiera partnerstwa badawcze w tej dziedzinie. Głównym celem powstałej jednostki jest badanie intelektualnego i społecznego wymiaru technologii z perspektywy historycznej. Zakłada to zrozumienie społeczeństwa i historycznych procesów transformacji, w które jest ono stale zaangażowane, bada zatem podstawy i konsekwencje cyfryzacji.
Hanken
Hanken School of Economics, założona w 1909 roku, jest kompleksową szkołą biznesu, która obejmuje wszystkie podstawowe obszary studiów biznesowych i ekonomii. Hanken School of Economics jest przodującym, akredytowanym na arenie międzynarodowej uniwersytetem z ponad 110-letnim doświadczeniem w edukacji i badaniach w dziedzinie ekonomii i administracji biznesowej. Badania tej jednostki mają wysoki międzynarodowy standard i są podstawą całej edukacji.