Czy na Instagramie można dowiedzieć się czegoś o komunikacji naukowej?

Okazuje się, że jak najbardziej, zwłaszcza jeśli jest się młodym naukowcem lub naukowczynią u progu kariery. Po sukcesie projektu PHD Comics, który już od lat osładza trudy pracy badawczej, zwłaszcza na etapie studiów doktorskich (nie jednej i nie jednemu z zespołu CHC również towarzyszył w tym procesie…), w mediach społecznościowych pojawiło się znacznie więcej podobnych inicjatyw. Część z ich twórców i twórczyń prowadzi swoje kanały na pół poważnie, niektórzy starają się udzielać użytecznych wskazówek, m.in. polecając konkretne narzędzia i sposoby radzenia sobie z analizą materiału. Nieczęsto są to propozycje humanistów, ale, jak się okazuje, jeśli chodzi o organizację pracy i potencjalny stres związany z funkcjonowaniem w systemie akademickim, humanistykę i nauki ścisłe łączy więcej, niż sądzimy.

Przygotowaliśmy dla Was wybór najciekawszych (naszym zdaniem) twórców i twórczyń, którzy swoją działalność prowadzą w różnych mediach społecznościach, w tym na Instagramie. To medium kojarzone dotychczas z fotografiami mody i jedzenia, od jakiegoś czasu zmienia swój charakter, zachęcając do działalności m.in. naukowców i popularyzatorów nauki. 

Mamy nadzieję, że macie konto na Instagramie i będziecie mogli przyjrzeć się tym twórcom bliżej. Jeśli nie – zachęcamy Was do rozważenia założenia profilu lub obserwowania najciekawszych kanałów w innych mediach, takich jak Youtube. Linki do ich kanałów podajemy poniżej. 

@phd_comics
Wspomniany już przez nas wyżej projekt, dzięki któremu można nabrać dystansu do akademii i pracy naukowej. Na kanale znajdziecie niemal wyłącznie humorystyczne komiksy, ale naszym zdaniem warto.

Wideo i animacje PHD Comics można oglądać na kanale Yotube.

@phdliferaft
Dr Emily Brodziński oferuje mnóstwo porad dotyczących pisania dysertacji, od tych technicznych po te ludzkie: np. jak odpoczywać od pisania i jak oderwać się od nauki i pójść na randkę? Prowadzi podkast, stronę i kanał na Instagramie. Dla każdego coś się znajdzie. Naszym zdaniem to świetna inspiracja do prowadzenia komunikacji naukowej w innowacyjny sposób.

Posłuchaj, jak dr Brodziński tłumaczy, dlaczego zaczęła tworzyć podcast i stronę dla doktorantów na jej stronie

@PhDCoffeeTime
Mimo PhD w nazwie ten kanał oferuje nie tylko wsparcie dla doktorantów, ale też wskazówki dotyczące stosowania narzędzi jak Zotero czy PowerPoint (jak się okazuje, można w nim zdziałać cuda i stworzyć ciekawą wizualnie i czytelną prezentację!).

Kolejna inspirująca propozycja dla tych, którzy czasem mają dość swojej pracy i chcieliby nabrać do niej dystansu, jednocześnie zbierając trochę użytecznych wskazówek.
Wideo i animacje PhDCoffeeTime można oglądać na kanale Yotube.

Opracowanie: Magdalena Wnuk, IBL PAN